Yaş ve Doğurganlık

Zamanın etkileri insan vücudunda farklı şekillerde ortaya çıkar. Doğurganlığın azalması da kadınlarda yaşa bağlı olarak sıkça ortaya çıkan sorunlardan birisidir. Doğurganlık yaşa bağlı olarak azalır. 20 – 29 yaş arası yumurta rezervinin yeterliliği ve kalitesi açısından en ideal yaş aralığıdır.

Yaşa Bağlı Hamilelik Oranları

Hamilelikte yaş faktörü özellikle kadınlarda büyük öneme sahiptir. 20 – 29 yaş aralığında gebe kalmak ve herhangi bir sorun yaşamadan doğum yapmak çok daha yüksek oranlarda gerçekleşir. 30 yaşından itibaren hem hamile kalma oranlarında hem de sorunsuz doğum oranlarında düşüş ortaya çıkar 30 – 35 yaş aralığında kadınlarda yaşa bağlı doğurganlığın azalması sebebiyle ile hamile kalamama oranı %15 civarındadır. 35 – 40 yaş aralığında ise hamile kalamama oranı %20’yi geçiyor. Bu nedenle özellikle 6 aylık deneme sonucunda hamile kalamayan 30 yaş üstü kadınların bir uzmana danışması erken dönemde tedaviye başlanması ve gebelik şansının arttırılması için büyük öneme sahiptir.

Yaşa Bağlı Gebelik Riskleri

20’li yaşlarda gebelikte düşük riski %10’un altındayken 40’lı yaşlarda düşük yapma riskinin %40’a kadar yükseldiği biliniyor. Düşük riskinin yanı sıra bebekte herhangi bir kromozomal anomali olma ihtimali de anne adayının yaşı ile birlikte yükseliyor. 30 yaşın altında, ailesinde kromozomal anomali geçmişi olmayan bir kadının kromozomal anomalisi olan bir bebeğinin olması ihtimali yaklaşık olarak binde 2 olarak hesaplanırken 40 yaşın üzerinde bu oran binde 15 olarak hesaplanıyor.

Yaşa Bağlı Doğurganlık Düşüşü Sebebi ile Doktora Gitmek

Hamilelikte zaman hem bebek hem anne için çok önemli olduğundan özellikle 35 yaş üzerindeki kadınlar, 6 aylık denemeden sonra hala gebe kalamamaları durumunda mutlaka bir uzmana danışması gerekir. 6 ay korunmasız cinsel ilişki sonrası gebeliğin oluşmaması kısırlığa işaret edebilir. Planlı gebeliklerde yaşa bağlı riskleri azaltabilmek için anne adayının yaşam şeklini değiştirmesi de çok önemlidir. Bu dönemde özelik 30 yaş sonrası kadınlar için gebe kalamama durumunda doktora görünmek, gebelik öncesi önlemleri almak ve destekleyici tedaviler ile daha sağlıklı bir gebelik geçirmek mümkündür.