Tüp Bebek Tedavisinde Multidisipliner Yaklaşım

Tüp bebek tedavisi sıklıkla uygulanan ve farklı uzmanlık dallarına gereksinim duyulan bir süreçtir. Bu nedenle tüp bebek tedavisinde başarılı sonuçlar elde edilebilmesi için multidisipliner bir yaklaşımdan faydalanmanın gereklilikten öte, büyük çoğunlukla zorunluluk halini aldığı net bir şekilde ifade edilebilir.

Bu kapsamda anne ve baba adaylarının fiziksel ve psikolojik durumlarının değerlendirilmesi ve gebelik sürecine hazırlanılması amacıyla çeşitli dallarda uzmanlardan oluşan bir ekiple iş birliği içerisinde hareket edilmelidir.

Tüp Bebek Tedavisinde Çiftler Eş Zamanlı Değerlendirilmeli

Tüp bebek tedavisinin ilk aşaması anne ve baba adaylarının tıbbi öykülerinin alınması, kısırlığa neden olabilecek etkenlerin belirlenmesidir. Bu aşamada üroloji ve jinekoloji uzmanlarının değerlendirmelerine gereksinim duyulur. Bu süreç sonunda basit değişikliklerle çözülebilecek olmasına karşın gebe kalmayı engelleyen sorunların tespiti söz konusu olabilir. Yapılan değerlendirmeler sonucu infertilite sadece kadın, sadece erkek ya da her ikisi kaynaklı da olabilir.

Alanlar arasında sıkı bir iletişim kurulması tüp bebek tedavisi başarı oranını belirgin ölçüde etkiler. Örneğin tıkanıklığa bağlı olmayan azospermi teşhisini ele alalım. MikroTESE operasyonu yapılacaksa zamanlamasının yumurta toplanma süresine göre ayarlanması elzemdir. Ancak bu şekilde yumurta ve operasyon sırasında bulunması halinde sperm hücresi uygun zamanda, doğru şartlarda bir araya getirilebilir.

İnfertiliteye Neden Olan Sağlık Sorunları Tedavi Edilmeli

Eğer diyabet gibi kontrol altına alınmamış kronik hastalıklar bu süreçte bir engel teşkil ediyorsa öncelikle bu hastalıkların kontrol altına alınması sağlanmalıdır.

Ciddi kilo problemleri ve insülin direnci olan anne adaylarında yaşamsal tüm aktivitelerin de düzene koyulmasını sağlayacak şekilde obezite cerrahisinden faydalanma ihtiyacı oluşabilir.

Yapılan araştırmalara göre gebelik oluşumunu olumsuz yönde etkileyen pek çok faktör vardır. Bunların başında anne ve baba adaylarının benimsediği yanlış beslenme alışkanlıkları gelir. Diyetisyen desteğinden yararlanılarak çiftlerde sağlıklı beslenme alışkanlıkları geliştirmek mümkün. Sağlıklı beslenmek aynı zamanda sperm ve yumurta kalitesi üzerinde de olumlu etkilere sahiptir.

Tüp Bebek Tedavisi Zorlu Bir Süreç Olabilir

Zorlu ve uzun bir süreç olan tüp bebek tedavisi anne ve baba adaylarının duygu durumlarını, sosyal ve cinsel hayatlarını negatif yönde etkileme potansiyeline sahiptir. Tüp bebek tedavisi sırasında çiftler sıklıkla stres, depresyon, anksiyete ve suçluluk gibi durumlarla karşı karşıya kalırlar. Bu süreci çevrelerindeki kişilerle paylaşmaktan kaçınmalarına bağlı olarak sosyal fobi gelişmesi riski de bulunur.

Tüp bebek tedavisi sırasında çiftlerin partnerlerine karşı saldırgan ve suçlayıcı davranışlar sergilemesi de sık görülen ve hem bireyi hem de partnerini yıpratan bir durumdur. Ayrıca tüp bebek tedavisinin olumsuz sonuçlanması olasılığı da çift üzerinde baskı unsuru haline gelebilir. Bu tür sorunların yaşanmaması ve çiftin ihtiyacı olan psikolojik desteği sağlaması noktasında psikologlarla çalışılması önemli düzeyde fayda sağlayabilir.