Hidrosalpinks

Hidrosalpinks, bir tüp tıkanıklığı çeşididir. Genel itibarı ile tüpün yumurtalık tarafındaki ucunun tam tıkanıklığı olarak tanımlanabilecek olan bu durum, gebeliğe mani olabilmektedir. Tüp bebek tedavisi içerisinde canlı doğum oranını %40’a kadar azaltabilen, gebe kalmış olan hastalarda ise düşük riski ile beraber dış gebeliği de artırabilen hidrosalpinks ile tüp bebek tedavisi öncesi mücadele etmek gerekmektedir.

Hidrosalpinksin Belirtileri Nelerdir ve Tanısı Nasıl Konulur?

Hidrosalpinks, çoğunlukla hiçbir belirti vermez. Verdiği belirtiler arasında ise en sık görülenleri karın ve kasık bölgesinde yanma ile ağrıdır. Bu rahatsızlığının tanısının konulabilmesinde ultrason veya histerosalpingografi (rahim filmi ) kullanılmaktadır. Kesin tanı için ise rahim tüp filmi ve sonrasındaki laparoskopi işlemi tercih edilmektedir.

Laparoskopide göbek deliğinin altından yapılan 1 cm’lik kesi yoluyla ince bir kamera karın içine sokularak görüntüleme yapılır ve tüplerin ucu açılmaya çalışılır. Bazı durumlarda bu yeterli olurken, tüplerde biriken sıvının yarattığı hasar fazla ise yetersiz kalabilir.

Hidrosalpinks Neden Olur ve Tedavisi Nasıldır?

Hidrosalpinksin sıklıkla görülen nedenleri ise tüberküloz, klamidya, gonore gibi bazı enfeksiyonlar ve endometriozisdir (çikolata kisti). Bu vakalarda, tüp bebek tedavisine başlamadan önce rahmin bağlantısının kesilmesi veya tüplerin alınması en uygun yöntemdir. Bu sayede gebelik elde edebilme olasılığı artmaktadır. Bununla birlikte hidrosalpikse sebep olan enfeksiyon hem tüplerin ucunda hem de tüplerin içinde yapışıklıklar yapmış olabilir.

Tedavi sonrasında tüplerin açılabildiği düşünülüyorsa ortalama 6 ay kadar doğal yollardan gebelik olması beklenir. Bu süre içinde gebelik olmazsa tüp bebek en doğru tedavi yaklaşımı olacaktır.