Hidrosalpenksi (tüplerde sıvı birikmesi) nedir?

Sperm ve yumurtanın birleşim yeri olan ve olgunlaşan yumurtaları rahime taşımakla görevli fallop tüpleri içerisindeki epitel doku geçirilen operasyonlar ya da genellikle cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlar neticesinde zarar gördüğünde tüplerin fonksiyonları bozulur. Epitelden üretilen salgı tüp içerisinde birikmeye başlar ve “tüplerde sıvı birikmesi” ya da hidrosalpenksi olarak adlandırılan sağlık sorununun ortaya çıkmasına neden olur.

Kadın kaynaklı infertilite nedenleri arasında yer alan hidrosalpenksi en basit tanımıyla fallop tüplerinde meydana gelen sıvı birikmesidir. Tüplerde sıvı birikmesi tüplerin şişmesine ve sperm ile yumurtanın birleşmesinin engellenmesine yol açabilir. Bu nedenle doğal yolla bebek sahibi olunması mümkün olmadığından tüp bebek tedavisine başvurulması gerekebilir.

Bazı kadınlarda herhangi bir belirtiye neden olmayan hidrosalpenks, bazı kadınlarda karın ve kasık bölgesinde ağrı ve yanma gibi şikayetlere neden olabilir. Hidrosalpinks fallop tüplerinin fonksiyonlarına doğrudan etki eder, karın içi yapışıklıklarına neden olabilir ve yumurta ile spermin geçişini engelleyerek bebek sahibi olunmasını engelleyebilir.

Hidrosalpenksi (tüplerde sıvı birikmesi) nedir?

Hidrosalpenksi hem doğal yollarla hem de tüp bebek yöntemi ile bebek sahibi olma sürecini olumsuz şekilde etkileyebileceğinden tedavisinin dikkatli bir şekilde planlanması gerekir. Hidrosalpinks tedavisine başlanmadan önce teşhis süreçleri tamamlanmalıdır. Hidrosalpenksi teşhisi sırasında USG ve rahim filmi yöntemlerine başvurulur. Ancak kesin sonuç alınmadığında hem tanı hem de tedavi amaçlı laparoskopik cerrahiye başvurulması gerekebilir.

Kapalı hidrosalpenksi ameliyatı sırasında göbek bölgesinde 2-3 adet delik açılır ve bu alanlardan ucunda kamera bulunan özel cerrahi aletlerle bölgeye erişilir. Tüpler tamamen açıldıktan sonra hasta doğal yollarla bebek sahibi olabilir. Ancak bazı hastalarda tüplerin tam anlamıyla açılması mümkün olmayabilir ya da tüplerde ileri derecede hasar tespit edilebilir. Bu gibi bir durumda hastalara tüp bebek tedavisinin önerilmesi gerekir.