Endometriyal Polip ve Kısırlık

Polipler vücudun farklı bölgelerinde oluşabilen iyi huylu tümörler olarak tanımlanabilirler. Oluştuğu bölgede normalin dışında büyümeye neden olan bu yapılar oluştukları bölgelere göre farklı isimlerle anılırlar.

Endometriyal polipler rahim içerisinde gelişen poliplerdir. Adet dönemlerinin aşırı kanamaları geçmesine, adet düzensizliğine ve kanama bozukluğuna yol açabilen bu iyi huylu tümörler gebelik oluşumunu da engelleyebilir. Kadın kaynaklı kısırlığın teşhis ve tedavi edilebilen nedenleri arasında yer alan endometriyal polipler farklı nedenlerle oluşabilirler.

Menopoz öncesi ya da sonrası dönemde olmak, yüksek tansiyon, obezite, kanser tedavisinde kullanılan ilaçlar endometriyal polip oluşumu riskini arttıran unsurlardır.

Endometriyal Polipler Kısırlığa Neden Olur mu?

“Kısırlık şüphesi taşıyan kadınların jinekolojik muayeneden geçirilmesi gerekir. Şikayetlerinin dinlenmesi ve semptomlarının ne kadardır devam ettiği teşhis ve tedavi planlama süreçlerinin önemli aşamalarıdır.”

Rahim ağzında ya da rahimde oluşan tümörler her zaman şikayet yaratmaz. Ancak konumları ve boyutları farklı şikayetler ile birlikte kısırlığın oluşmasını tetikleyebilir. Büyük poliplerin mekanik etki yaratarak gebeliği engelleyebildiği bilinmektedir.

Kısırlık yaşayan her yüz kadından 10 tanesinde endometrial poliplerin bulunduğu bilinmektedir. Herhangi bir belirtiye neden olmayabildikleri için kısırlık araştırılması sırasında gerçekleştirilen muayene ve teşhis yöntemleri ile tespit edilebilirler. Polipler embriyonun rahim içerisine tutunmasını engelleyerek gebelik oluşumunu önleyebilirler. Özellikle 2 santimetreden büyük olduklarında kısırlık yarattıkları düşünülür. Eğer boyutları 2 santimetreden küçükse gebelik sürecini engelleme ya da düşüğe neden olma gibi fonksiyonlara sahip olmazlar. Polip büyüdükçe ise durum değişebilir.

Endometriyal Polip Tedavisi Nasıl Yapılır?

Endometriyal poliplerin teşhisi için jinekolojik muayeneler yeterli olmayabilir, ek teşhis yöntemlerine başvurulması gerekebilir. Sulu ultrason ve histeroskopi gibi yöntemlerle tanıları konulmaktadır. Yapılan teşhis sonucu poliplerin boyutu küçük ise progesteron ile tedavileri yapılabilir. Ancak boyutları gebelik oluşumunu önleyecek kadar büyükse bu durumda cerrahiye başvurulması gündeme gelir.

Anne olmak isteyen kadınların rahim içi iyi huylu tümörleri histeroskopi yöntemi ile alınır. Tüp bebek yöntemi ile gebelik düşünen kadınlarda histereskopi uygulamasının farklı avantajları da görülebilir. Servikal dilatasyon işlemi embriyo transferini kolaylaştırabilir ve ek olarak histeroskopi yapılabilmesi için endometriuma temas edilmesi gerektiği için immünolojik mekanizma tetiklenebilir.