Başarısız Tüp Bebek Denemelerinde Nasıl Bir Yol İzlenmelidir?

Başarısız Tüp Bebek Denemelerinde Nasıl Bir Yol İzlenmelidir?

Özellikle ilk denemedeki tüp bebek başarısızlığı sıklıkla duyduğumuz ve gerçekleşmesi olası durumlardan biridir. Peki, bir tüp bebek tedavisi denemesi neden başarısız olur ve sonrasında ne yapılmalıdır?

Tüp Bebek Denemesi Neden Başarısız Olur?

Tüp bebek tedavisinde bir çok farklı neden bağlı olarak başarısız sonuç alınabilir. Bazı durumlarda tek faktör görülebilirken, bazı çiftlerde birden fazla faktör bu durumun ortaya çıkmasında etkili olabilmektedir.  Kaliteli embriyo aktarımına karşın üç kez tüp bebek programı yapıldığı durumda bile halen gebelik elde edilememesi tekrar eden tüp bebek başarısızlığı olarak kabul edilir. Başarısızlıkların nedenlerini iki başlık altında inceleyebiliriz.  Bunlar embriyoya ait nedenler başlığı altında genetik problemler, embriyonun bölünmeye devam edememesi ve rahim içine tutunamaması, 35 yaşın üstünde embriyoların yaşlı stoplazmasının olması ve embriyonun dış zarının kalın olmasıdır.

Diğer ana başlık olan rahime bağlı nedenler ise; rahim içi zarının yetersiz kalınlığı, rahim içi bağışıklık sisteminin normalden fazla aktif olması ve embriyoyu yabancı kabul edip tahrip etmesi, embriyonun rahim içinde yerleşmesini sağlayacak damarlanmanın olmaması, tüplerde sıvı birikimi olması, doğuştan yapısal rahim bozukluğu çikolata kistidir.

Başarısız Tüp Bebek Denemeleri Sonrası Ne Yapılmalıdır?

Başarısız 2 veya fazla tüp bebek denemesinin ardından öncelikli olarak anne ve baba adayının genetik veya sistemik hastalıklarının doğru teşhis edilmesi gerekmektedir. Bu çerçevede kromozom analizleri, genetik pıhtılaşma ve immünolojik tetkikler, histeroskopi ve rahim filmi (HSG) çekilerek, sorunun kaynağına göre uygun tedavi yöntemleri uygulanmalıdır. Bu noktada uygulanan bazı tedaviler lazer ile embriyonun dış zarının inceltilmesi, embriyo seçimindeki doğruluğu artırmak için kullanılan embryoskop ve preimplantasyondur.

Mevcut sorunların tedavisinin ardından artık yeni bir tüp bebek tedavisi sürecine girilebilir. Ancak bunun zamanlaması da en az tedavinin kendisi kadar önemlidir. Bu süre bazı faktörlere göre değişiklik göstermektedir. Örneğin sıkıntı embriyoya bağlı ise tedaviye kısa bir süre içinde başlanabilir. Ancak, rahim kaynaklı bir problemde bu süre 12 aya kadar çıkabilmektedir.