Azospermi Hastalarında Tüp Bebek

Azospermi erkeklerden alınan menide canlı ya da cansız hiç olgun sperm hücresi bulunmamasıdır. Üreme sisteminde görülen bir tıkanıklık, hormonal bozukluklar, ejakülasyon problemleri ya da testis yapısında meydana gelen sorunlar gibi birçok nedene bağlı olarak azospermi gelişebilmektedir. Azospermi problemi doğal olarak çiftlerde kısırlık problemini de beraberinde getirmektedir.

Menide sperm hücresi bulunmaması aslında düşünülenden daha yaygın görülen bir problemdir. Dünyadaki tüm erkeklerin %1’inde azospermi olduğu düşünülmektedir. Bu rahatsızlık erkek kaynaklı kısırlık vakalarının yaklaşık %10 - %15’inde karşımıza çıkar. Azospermi kendi içerisinde tıkanıklığa bağlı azospermi ve tıkanıklığa bağlı olmayan azospermi olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. Günümüzde tüp bebek tedavisi sayesinde azospermi problemi nedeniyle bebek sahibi olamayan çiftlerin bebek sahibi olma şansı bulunmaktadır.

Tüp Bebek Tedavisi ve Azospermi

Menide hiç sperm hücresine rastlanmadığında bu durum çiftler için can sıkıcı olabilmektedir. Ancak bu gibi durumlarda direkt olarak testislerde sperm araması yapılabilmektedir. Testislerde sperm üretiminin olduğu bölge kontrol edilerek burada sperm aranır. Birçok çift direkt olarak testislerden elde edilen sperm hücresiyle bebek sahibi olabilmektedir.

Bu noktada dikkat edilmesi gereken temel unsur erkekte azospermi türünün ve nedeninin belirlenmesidir. Tıkanıklığa bağlı olarak karşımıza çıkan azospermide testislerde sperm üretiliyordur ve az sonra sıralayacağım basit tekniklerle spermler toplanabilir. Daha zorlu olan grup tıkanıklığa bağlı olmayan azospermi hastalarıdır. Bu hastalarda en gelişmiş tedavi mikroTESE yöntemidir. Tedavinin başarı oranı %55 - %60 seviyelerine çıkabilir.

Epididimden sperm elde etmek için MESA ve PESA yöntemlerinden yararlanılmaktadır. Epididimde sperm yoğunluğu yüksek sayıdadır her ne kadar kişinin menisinde sperm bulunmasa bile epididimde bulunma ihtimali vardır. TESA ve TESE yöntemleri ile de direkt olarak testislerden sperm hücresi elde edilebilmektedir. Bu şekilde alınan sperm ICSI yöntemiyle anneden alınan yumurta hücresine yerleştirilir ve bu şekilde döllenme sağlanır. Özellikle tıkanıklığa bağlı azospermi hastalarında bu şekilde sperm elde etme ihtimali çok yüksektir.

MikroTESE ile Sperm Bulma Şansı Nedir?

Tıkanıklığa bağlı olmayan azospermi hastalarında mikroTESE ameliyatı ile sperm bulma şansı gelişen teknoloji ve hekim tecrübesi birleştiğinde son derece yüksektir. Üstelik ilk seferinde herhangi bir şekilde sperm hücresine rastlanmadığında bu işlemler tekrarlanabilmektedir.

İşlemin tekrarlaması için yaklaşık 5 - 6 ay kadar beklemek gerekmektedir. İlk seferinde sperm hücresi alınamayan birçok kişide ikinci uygulamada sperm hücresi bulunabilmektedir. Azospermi hastalarında sperm hücresinin testislerden elde edilmesi tüp bebek tedavisinin başarısına etki etmemektedir. Sperm hücresi başarılı bir şekilde alındıktan sonra standart tüp bebek tedavisine planlandığı devam edilmektedir.